Pavel Vilikovský: Kríza stredného veku

Pavel Vilikovský: Kríza stredného veku

Azda najvýstižnejšie charakterizoval Pavla Vilikovského Peter Pišťanek: „Vilikovský ako spisovateľ, to je stelesnený šarm, hravosť, anglické tvídové sako, fajočka medzi zubami, oblaky Amfory, zmysel pre vhodne umiestnené scudzovacie momenty priam brechtovského štýlu a postmoderná medzitextovosť, ktorej by nebolo bez enormnej rozhľadenosti."

A čo si myslí o vplyve literatúry sám Vilikovský?

„Či vplýva literatúra na život spoločnosti a jednotlivca, ťažko povedať, pretože jej vplyv je zväčša voľným okom neviditeľný a nedá sa ani štatisticky podchytiť. Vyhýbavá, ale asi najpresnejšia odpoveď znie, že kedy ako a na koho. Pokiaľ ide o spoločnosť, najväčší, príležitostne aj zjavný ohlas máva literatúra paradoxne v autoritárskych režimoch, keď sa jej podarí nahlas vysloviť veci, o ktorých sa má mlčať. V slobodnej spoločnosti, za akú teraz môžeme považovať aj našu, sa takýto vplyv literatúry stráca: kde môžu hovoriť všetci a hocičo, cena slova prirodzene klesá. Tu už ide predovšetkým o stretnutie jednotlivého čitateľa s jednotlivým dielom; ak sa stretne správne dielo so správnym čitateľom v správnom čase, jeho vplyv môže byť hlboký, hoci intímny a pre iných nepostrehnuteľný."

Pri príležitosti životného jubilea Pavla Vilikovského (75 rokov) uvádzame jeho poviedku Kríza stredného veku (2009). V réžii Laca Keratu číta Peter Rúfus.

Básnik, textár, esejista, prozaik a prekladateľ Ivan Štrpka oslávil v týchto dňoch 72 rokov. Časť jeho pozoruhodnej literárnej tvorby vám chceme predstaviť v pásme Božské uzly - Modrý vrch, v ktorom okrem Sone Ulickej účinkuje aj ďalší jubilant - herec Štefan Bučko.

Nasledujúcu reláciu vám najvýstižnejšie priblíži charakteristika Štrpkovej tvorby z pera Ivana Koleniča: „Je zaujímavé pozorovať, ako Štrpka prehodnotí vlastnú tému, oblečie jej nový kabát a takto upravený text nadobúda úplne odlišný charakter. Najlepšie to možno vybadať, ak si všimneme Štrpku básnika a Štrpku textára. Kým v jeho rockových kompozíciách (v spolupráci s Dežom Ursinym) je atmosféra podčiarknutá hudobnou linkou, čo umožňuje textu vyhnúť sa nepodstatným detailom, musí Štrpka v čítanej básni dosiahnuť efekt iným systémom. A tu už prichádza k slovu štylizácia, jazyk, zhmotnenie výpovede. To, čo Ursiny zaspieva, snaží sa Štrpka „vysvetliť". (...) Štrpka dospel k takmer absolútnej koncentrácii jazyka a má všetko, čo dobrá báseň potrebuje: vtip, nápad, invenciu, elegantnosť, náznak, skratku, parafrázu, ale aj premyslenú metaforu."

Blok, venovaný literatúre a dráme, pripravuje redaktor Marián Grebáč.


Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame