Oleg Pastier: Oko za zub

Literatúra a dráma

Oleg Pastier: Oko za zub

12. 04. 2018 14:17

Na Rádiu Pyramída si pripomenieme nedožité 66. narodeniny básnika a vydavateľa, nášho rozhlasového kolegu Olega Pastiera, ktorý nás navždy opustil 15. marca. Jeho osud výrazne poznamenali dôsledky „osmičkových" rokov (najmä 68). Ako aktívny člen disentu bol často vypočúvaný a zadržiavaný. V 80. rokoch stál pri zrode časopisu Fragment K, po „Nežnej revolúcii" spolupracoval s rozhlasom (Rodinné striebro), podieľal sa na kultúrnom a spoločenskom živote Slovenska.

Bol laureátom Ceny Dominika Tatarku (2012). Prezident republiky ho vyznamenal Radom Ľudovíta Štúra 2. triedy (2016). Získal aj Cenu Václava Bendu. Český Ústav pre štúdium totalitných režimov ju udeľuje osobnostiam, ktoré zohrali významnú úlohu v boji za obnovu slobody a demokracie Československa. Bol tiež držiteľom ocenenia Biela vrana a jeho rozhlasovú tvorbu niekoľkokrát ocenil Literárny fond.

Ešte v samizdate vydal básnické zbierky Tieň Chamraj a Pavúčie hniezda. Neskôr, už v slobodných časoch, napísal zbierky Plot, Možno a Oko za zub (2008), z ktorej recituje Alfréd Swan.

Proces s buržoáznymi nacionalistami sa začal 21. apríla 1954 v Bratislave. Na lavici obžalovaných sa ocitli bývalí vysokí funkcionári Komunistickej strany a známi predstavitelia kultúrneho života: Gustáv Husák, Ivan Horváth, Ladislav Holdoš, Daniel Okáli a Ladislav Novomeský. Boli obvinení z tzv. buržoázneho nacionalizmu. Ivan Horváth dostal 22 rokov väzenia, Daniel Okáli 18, Ladislav Holdoš 13 rokov a Ladislav Novomeský 10. Najvyšší trest dostal Gustáv Husák - doživotie.

Emil Benčík vo fíčri Tanec nad priepasťou (2003) približuje okolnosti tohto vykonštruovaného procesu a atmosféru, ktorá ho sprevádzala. V relácii použil autentické zvukové nahrávky zo súdneho procesu a archívne výroky vtedajších politikov.

Peter Karvaš sa vo svojich hrách neustále vracia k tvrdeniu, že ľahkomyseľná čiara za minulosťou otvára manipulačný priestor pre budúcich vinníkov. A to je v podstate aj obsah a zmysel jeho rozhlasovej hry Zbytočný poplach (1998).

50. roky sa začali biľagovaním ľudí (buržoázni nacionalisti) a končili sa rozsudkami smrti. Karvašov hrdina upozorňuje, že ľahkovážny prístup k chybám minulosti môže odštartovať nebezpečný proces, ktorý povedie k beztrestnému osočovaniu a napádaniu kohokoľvek. Zbytočný poplach je hra o nemožnosti skutočne rehabilitovať postihnutých v minulom režime. V réžii Petra Jezného účinkovali: Juraj Slezáček, Miroslav Trnavský, Dušan Tarageľ, Eduard Bindas a Viera Topinková.

Blok, venovaný literatúre a dráme, pripravuje redaktor Marián Grebáč.

[foto: Michal Svítok, TASR]

 

Živé vysielanie
??:??