Viliam Klimáček: Zápočet z reportáže

Viliam Klimáček: Zápočet z reportáže

V týchto dňoch oslavuje 60. narodeniny lekár, režisér a spisovateľ Viliam Klimáček. V prvej polovici 90. rokov zanechal lekársku prax a venuje sa profesionálne divadlu. Je päťnásobným držiteľom prestížnej ceny Alfreda Radoka za najlepšiu českú a slovenskú hru roka. Pre SND napísal a režíroval hry Demokrati a Karpatská horká.

O svojej rozhlasovej hre Zápočet z reportáže (2001) sám tvrdí, že je „...zásadným vyhlásením k mužom, ženám a deťom na prahu tretieho tisícročia." Hra je o troch vydedencoch spoločnosti a študentovi žurnalistiky, ktorý sa počas nahrávania reportáže na zápočet rozhodne pre konformný a nekonfliktný postoj. Tri naturalistické výpovede a ich rámcovanie študentovým nezáujmom o vlastnú prácu tvoria zaujímavý kontrast medzi životom v ústraní a životom bažiacim po úspechu. V hlavných úlohách Róbert Roth, Richard Félix, Naďa Kotršová a Viktor Lukáč.

Šesťdesiatku oslavuje tiež básnik a prekladateľ Marián Hatala. V roku 2008, keď mal päťdesiatku, redaktor Jozef Čertík predstavil poslucháčom jeho knižku Prečo trpaslíci tak rýchlo rastú. Je rozdelená do tematických oddielov: sú tu aforizmy, sentencie a epigramy o slovách a myslení, o relativite úspechu, o milostných nástrahách, o hĺbke priateľstva, o zradnosti davu či o naliehavosti vzájomnej komunikácie.

Spisovateľ, režisér a pedagóg Karol Horák stál pri zrode súťaže amatérskej umeleckej tvorivosti vysokoškolákov Akademický Prešov a jeho zásluhou žije toto kultúrne podujatie dodnes. Vyprofilovali sa tu mnohí úspešní umelci: herci Boris Farkaš a Ady Hajdu, režisér Roman Polák, prozaik Ivan Hudec i zakladateľ GUnaGU Viliam Klimáček. Medzi jeho žiakmi je aj viacero rozhlasových redaktorov, režisérov i riadiacich pracovníkov.

Pri príležitosti 75. narodenín Karola Horáka uvádzame jeho rozhlasovú hru Mesianistova hlava (2000). Autor v nej oživuje tragický osud Sama Bohdana Hroboňa, štúrovského básnika, ktorý predbehol svoju dobu, a tým sa stal pre ňu neprijateľným. Horák napísal pôvodne túto životopisnú hru pre divadlo. Kritika vyzdvihla tieto úpravy ako pôsobivejšie. Rozhlas nerozptyľuje príjemcu komplikovanou scénickou úpravou, necháva pôsobiť len slovo a interpreta.

Blok, venovaný literatúre a dráme, pripravuje redaktor Marián Grebáč.