Skladateľ Ilja Zeljenka o sebe a svojom diele

Skladateľ Ilja Zeljenka o sebe a svojom diele

Pri príležitosti 40. výročia úmrtia anglického skladateľa Benjamina Brittena (1976) si môžete vypočuť Americkú predohru op.27. Skladba, ktorá vznikla na začiatku vojny počas Brittenovho pobytu v USA, mala premiéru v októbri 1941 s Clevelandským symfonickým orchestrom. Vybrali sme verziu z roku 1983, Symfonický orchester mesta Birmingham diriguje Simon Rattle.

Skladateľ Ilja Zeljenka zomrel 13.7.2007 v Bratislave. 20. júla si vždy pripomínal svoje meniny - Ilja z hebrejského kalendára znamená „môj Boh". Pri príležitosti júlového výročia úmrtia sme vybrali umelecko-dokumentárne pásmo: Skladateľ Ilja Zeljenka o sebe a svojom diele (1982). Rozhovor so skladateľom vznikol pri príležitosti umelcovej päťdesiatky.

Autor Igor Podracký načrtol stručný životopis, pramene, z ktorých skladateľ vychádzal, spoločne so skladateľom hovoria o umeleckej a kompozičnej zrelosti, ktorá prichádza u každého umelca v inom čase a má rôzne hudobné znaky. Retrospektívny rozmer relácie prináša úryvky z viacerých Zeljenkovych významných diel a tému práce so zvukom v 60. rokoch. Dozviete sa aj o dianí v 70. rokoch, spomenie sa balet Hrdina, ako aj myšlienky o tom, čo považuje Zeljenka v hudbe za najdôležitejšie.

Z orchestrálnej tvorby Ilju Zeljenku vyberáme 2. symfóniu in C pre sláčikový orchester, skladbu vo výrazne neoklasicistickom duchu, pripomínajúcom ducha Prokofieva či Šostakoviča. Záznam koncertu pochádza z festivalu Epoché 2006 (Rok slovenskej hudby). Slovenský komorný orchester diriguje Ewald Danel.

V rámci cyklu Človek - Čas - Hudba pripravila autorka Lýdia Dohnalová reláciu Tadeáš Salva - Cesty, ktoré viedli do Ríma (1990). Salva skomponoval skladbu Requiem aeternam v roku 1967 na počesť smrti pápeža Jána XXIII. a J.F.Kennedyho. Dielo, ktoré dostalo ocenenie od pápeža Pavla VI., bolo u nás dlho "tabu", znovu ožilo až po 20. rokoch. Jednotlivé časti diela „hovoria" aj o súkromnom, intímnom skladateľovom requiem, lebo Salva sa často spája osobné a spoločenské témy. Myšlienky, zakódované v skladbe, nestratili nič zo svojej aktuálnosti.

Blok klasickej hudby pripravuje redaktorka Melánia Puškášová.


Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame