Zdenka Bernátová: Nové techniky nahrávania v povojnovom období

Zdenka Bernátová: Nové techniky nahrávania v povojnovom období

V bloku klasickej hudby sa tentoraz redaktorka Melánia Puškášová zamerala na fenomén zvuku, na techniky jeho záznamu a prenosu, s ohľadom na výsledok a prínos pre rozhlasového poslucháča. Po prvýkrát bol zvuk zaznamenaný 21. novembra 1877, keď Thomas Alva Edison objavil fonograf, prístroj, ktorý umožnil zaznamenať a reprodukovať ľudský hlas.

Pri príležitosti osláv 90. výročia začiatku rozhlasového vysielania je fenomén šírenia zvuku v popredí. Atmosféru rozvoja techniky záznamu aj prenosu vám sprítomní autorka Zdenka Bernátová v relácii Nové techniky nahrávania v povojnovom období (2001). Redakčne pripravila Melánia Puškášová, zvuková spolupráca Marta Pelikánová. Hlasy tradičných moderátorov dlhodobého cyklu Dialógy s hudbou určite spoznáte: Mária Schlosserová, Jozef Šimonovič a Peter Kolník.

V hudobnom spravodajstve z roku 1979 si ďalej môžete vypočuť rozhovor s Eugenom Suchoňom pri príležitosti 50. výročia vzniku Symfonického orchestra Československého rozhlasu. Príhovor Alexandra Moyzesa sa týka odovzdania novej partitúry 11. symfónie vtedajšiemu šéfdirigentovi SOČR Ondrejovi Lenárdovi.

Experimentálne štúdio Slovenského rozhlasu sa vyvíjalo celé desaťročia a dnes predstavuje modernú históriu experimentálnej, elektroakustickej práce so zvukom. V nasledujúcej relácii vám poskytneme rozprávanie ľudí, ktorí sa elektroakustickou tvorbou zaoberali a získavali uznanie i v zahraničí. Umelecké výsledky pôvodného EAŠ našli uplatnenie aj v rôznych sférach scénickej hudobnej tvorby pre film, rozhlas, televíziu a divadlo.

V programe Aleny Čiernej 20 rokov Elektroakustického štúdia Československého rozhlasu v Bratislave sa predstavia vedúce osobnosti EAŠ: Peter Janík, Ján Backstuber a Juraj Ďuriš. Ján Backstuber porozpráva o obnove a úprave historicky cenných archívnych materiálov (záznam hlasu Emy Destinovej). Peter Janík sa bude venovať tektonickej štruktúre hudobnej kompozície a technike viacstopového záznamu. A Juraj Ďuriš opíše transformáciu konkrétneho zvuku biliardových gúľ.

Aj keď o význame bývalého EAŠ niet pochýb, nástup digitálnej techniky a úplne nové spôsoby záznamu zvuku, strihu a trikových možností, úplne zmenili pôvodnú koncepciu. Viacstopový magnetofón dnes zaujíma najmä zberateľov historickej nahrávacej techniky.

Program, ktorý mal premiéru 2. decembra 1986, redakčne pripravil Víťazoslav Kubička, ktorý sám v tomto štúdiu zrealizoval niekoľko významných diel.

Blok klasickej hudby pripravuje redaktorka Melánia Puškášová.


Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame