S hudobnou redaktorkou Melániou Puškášovou sa prenesieme medzi klasické hudobné diela a umeleckú hudobnú publicistiku, budeme pátrať ako zachytili tep doby v rôznych desaťročiach v „augustových" témach. Pripomenieme si vzácne nahrávky Ladislava Slováka, dirigenta a skladateľa, ktorý zomrel 22. Júla 1999, a tiež augustový dátum úmrtia Dmitrija Šostakoviča.
Na úvod vzdáme hold skladbe, ktorou skladateľ Ladislav Burlas vyjadril svoj hlboký smútok nad tragickými okolnosťami 21.augusta 1968. Skladbou Planctus (plač, nárek) akoby hudobnou rečou vyjadril emócie ľudí, ktorí zažili inváziu vojsk Varšavskej zmluvy do Československa. Dielo, ktoré bolo zakázané, nahral v roku 1990 Slovenský komorný orchester pod taktovkou Bohdana Warchala.
V ďalších minútach sa zameriame na oblasť, ktorá nie je výsostne muzikantská, skôr umelecko-publicistická či dokumentárna. Autor Tomáš Boroš si zvolil tému „pohyb" v najrozličnejších súvislostiach ľudských činností. Ako vnímame pohyb v kontexte našich životov? V relácii Smery pohybu (2001) sa objaví aj myšlienka vzdoru stelesnená Jánom Palachom, ktorý sa v roku 1969 upálil na protest proti okupácii Československa. A pohyb môžeme tiež vnímať symbolicky, v zmysle ľudskej duchovnej sily), alebo v hudbe. V programe účinkujú okrem hudobníkov (klaviristka Elena Letňanová, skladateľka Petra Bachratá) aj telesne postihnutí tenisti, geograf či matematik.
Pod vplyvom tragických okolností skomponoval Alexander Moyzes Symfóniu č.8. Dal jej príznačný podnázov „21.8.1968". Symfónia, ktorá bola do roku 1989 zakázaná, vyjadruje emócie z rodu: skľúčenosť, obava, strach, smútok. V roku 1990 dielo nahral Ladislav Slovák so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu.
Ponuré tóny masívneho hudobného materiálu vystrieda pozitívne ladená esej redaktorky Etely Čárskej Hudba, ktorou umelci hladia Vesmír... (2014). Je venovaná očistnej sile hudby a zaznejú v nej úryvky zo scénických kantát Ottorina Respighiho La Primavera a Najada.
Na záver bloku sme vybrali 1. časť zo Symfónie č.13 pre bas, mužský zbor a symfonický orchester „Babij jar" od Dmitrija Šostakoviča. Hoci dielo malo premiéru 18.12.1962 v Moskve, kvôli prvej časti, opisujúcej masové vraždenie Židov v priepasti neďaleko Kyjeva, bolo dlho v nemilosti. Dmitrij Šostakovič zomrel 9. augusta 1975. Ladislav Slovák symfóniu nahrával v novembri 1990. Sólový part spieva basista Peter Mikuláš, hrá Symfonický orchester Československého rozhlasu Bratislava, spoluúčinkuje Slovenský filharmonický zbor.
Blok klasickej hudby pripravuje redaktorka Melánia Puškášová.