V Bratislave práve prebieha festival Konvergencie, zameraný na tvorbu Bélu Bartóka, v rámci ktorého odznie napríklad kompletný cyklus jeho sláčikových kvartet v podaní Jerusalem Quartet. V duchu tejto dramaturgie uvádzame reláciu z cyklu Hudobný priestor s názvom Dielo a jeho história (2014), ktorá prezentuje monografiu o Bélovi Bartókovi z pera Tibora Talliana. Knihu vydal Bartókov ústav v Budapešti v roku 1981 a do slovenčiny ju preložil Ján Macsovský.
Bartókova hudba a všetky podrobnosti o publikácii zaznejú v rozprávaní redaktorky Melánie Puškášovej s pozvanými hosťami: muzikologičkou Alžbetou Rajterovou a odborným tímom z Hudobného centra, editorom Petrom Zagarom a výkonným redaktorom tejto knihy Pavlom Šuškom.
Na Rádiu Pyramída odvysielame tiež hudobno-slovné pásmo, ktoré dokonale doplní obraz Bartókovho významu v európskej hudbe 20. storočia. Z náučného cyklu Dialógy s hudbou vyberáme časť Novátorstvo a humanizmus Bélu Bartóka (2000). Autorka Zdenka Bernátová sa zamýšľa nad rôznymi aspektami Bartókovho umeleckého vývoja v súvislosti s životnými okolnosťami, ktoré ho stigmatizovali. V relácii účinkujú Peter Kolník, Jozef Šimonovič a Mária Dacejová, redakčne pripravila Melánia Puškášová, zvuková spolupráca Zdeno Halamík.
Blok klasickej hudby ukončíme výberom z komornej tvorby významného Bartókovho priateľa, slovenského skladateľa Alexandra Albrechta. Na text Adalberta Rodericha skomponoval Albrecht pôsobivú lyrickú pieseň Rosenzeit, skladba zaznela v rámci Štúdia mladých (2012). Na tom istom koncerte v podaní speváka Tomáša Šelca a klaviristky Dany Hajóssy zaznela tiež An ein kleines Mädchen na text Romana Klatta. Z Albrechtovho piesňového cyklu si vypočujeme Zipser Lieder (Spišské piesne). Ide o záznam z koncertu z XXIII. Stredoeurópskeho festivalu koncertného umenia v Žiline (2013).
Blok klasickej hudby pripravuje redaktorka Melánia Puškášová.