Elektroakustické štúdio Československého rozhlasu v Bratislave (EAŠ) bolo založené v roku 1965. Dnes nesie názov Experimentálne štúdio Slovenského rozhlasu (EXŠ). Prvé elektroakustické skladby Zeljenku, Malovca a Bergera vznikali na zvukovom pracovisku Československej televízie. Keď sa ukázalo, že pre prácu so zvukom má lepšie podmienky rozhlas, iniciatívy sa chopili hudobný skladateľ Peter Kolman, zvukoví majstri Peter Janík a Ján Backstuber.
V EAŠ vznikali pozoruhodné diela európskeho formátu - od slovenskej hudobnej avantgardy 60. rokov cez silnú postmodernú generáciu na prelome 70. a 80. rokov až po výboje ich mladších nasledovateľov z prelomu milénia.
Tvorbe elektroakustickej hudby sa venoval aj skladateľ aj Víťazoslav Kubička, ktorý v roku 1981 s redaktorkou Annou Grossmannovou pripravil reláciu Hudba z laboratória. Ako už napovedá názov, navštívime Experimentálne štúdio a oslovíme jeho pracovníkov. Peter Janík prezradí, ako vlastne vznikajú zvuky a tóny, Ján Backstuber nás zasvätí do problematiky finálnej zvukovej mixáže, a Ilja Zeljenka rozvinie myšlienku o vzťahu skladateľa, interpreta a obecenstva.
Blok klasickej hudby pripravuje redaktorka Melánia Puškášová.
[foto: www.sonicart.sk]